Menu

Logistyka | Biznes | Edukacja

Metoda punktów ważonych

jakub.brandt

ciągnikZnaczna część firm, chcąc wybrać optymalnego dostawcę do swojego przedsiębiorstwa, stosuje metodę punktów ważonych. Na czym ona polega?

Załóżmy, że mamy do wyboru jednego z trzech dostawców. Ich poziom obsługi klienta oceniamy pod względem terminowości, ceny, elastyczności oraz bezpieczeństwa ładunku. Spośród tych czterech wskaźników musimy zdecydować które są dla nas najważniejsze, a które mniej istotne. Czynnikom najbardziej dla nas ważnych nadajemy wysoką wagę, np. 0,4 a czynnikom mniej istotnym wagę 0,1. Najlepiej, aby suma wag wynosiła 1, choć nie musi.

Następnie sporządzamy tabelę, w której muszą się znaleźć badane czynniki, badane firmy, wagi do każdego elementu oraz cyfra (w przedziale od 1 do 10) określająca jak dana firma transportowa radzi sobie z powyższym czynnikiem (np. z terminowością przewozu). Im bardziej odpowiadają nam warunki danej firmy, tym wyższą notę dajemy.

Później pozostaje nam tylko pomnożyć nadane punkty przez wagi. Spójrzmy na poniższą tabelę i na Dostawcę 1. Wykonujemy następujące działania (symbol * oznacza mnożenie):

  • 5*0,4=2
  • 5*0,3=1,5
  • 6*0,2=1,2
  • 2*0,1=0,2

Pozostaje nam już tylko dodać otrzymane wyniki, a więc 2+1,5+1,2+0,2=4,9. Następnie otrzymany wynik dzielimy przez sumę wszystkich wag. W tym przypadku będzie to 1, ponieważ 0,4+0,3+0,2+0,1=1. Tak samo zachowujemy się przy kolejnych dwóch dostawcach, a na końcu wybieramy tego, który otrzymał najwięcej punktów, ponieważ najlepiej realizuje nasze oczekiwania. Na poniższym przykładzie widzimy, że najlepszym dostawcą jest Dostawca 3 i właśnie jego usługi wybieramy.

DOSTAWCA TERMINOWOŚĆ (0,4) CENA (0,3) ELASTYCZNOŚĆ (0,2) BEZPIECZEŃSTWO (0,1) SUMA
DOSTAWCA 1 5 5 6 2 4,9
DOSTAWCA 2 4 5 3 4 4,1
DOSTAWCA 3 6 4 5 5 5,1

© 2015, Jakub Brandt- Logistyka.blox.pl

© Logistyka | Biznes | Edukacja
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci