Menu

Logistyka | Biznes | Edukacja

"Ludzie wystarczająco szaleni by sądzić, że mogą zmienić świat, są tymi, którzy go zmieniają."

Metoda punktów ważonych

jakub.brandt

ciągnikZnaczna część firm, chcąc wybrać optymalnego dostawcę do swojego przedsiębiorstwa, stosuje metodę punktów ważonych. Na czym ona polega?

Załóżmy, że mamy do wyboru jednego z trzech dostawców. Ich poziom obsługi klienta oceniamy pod względem terminowości, ceny, elastyczności oraz bezpieczeństwa ładunku. Spośród tych czterech wskaźników musimy zdecydować które są dla nas najważniejsze, a które mniej istotne. Czynnikom najbardziej dla nas ważnych nadajemy wysoką wagę, np. 0,4 a czynnikom mniej istotnym wagę 0,1. Najlepiej, aby suma wag wynosiła 1, choć nie musi.

Następnie sporządzamy tabelę, w której muszą się znaleźć badane czynniki, badane firmy, wagi do każdego elementu oraz cyfra (w przedziale od 1 do 10) określająca jak dana firma transportowa radzi sobie z powyższym czynnikiem (np. z terminowością przewozu). Im bardziej odpowiadają nam warunki danej firmy, tym wyższą notę dajemy.

Później pozostaje nam tylko pomnożyć nadane punkty przez wagi. Spójrzmy na poniższą tabelę i na Dostawcę 1. Wykonujemy następujące działania (symbol * oznacza mnożenie):

  • 5*0,4=2
  • 5*0,3=1,5
  • 6*0,2=1,2
  • 2*0,1=0,2

Pozostaje nam już tylko dodać otrzymane wyniki, a więc 2+1,5+1,2+0,2=4,9. Następnie otrzymany wynik dzielimy przez sumę wszystkich wag. W tym przypadku będzie to 1, ponieważ 0,4+0,3+0,2+0,1=1. Tak samo zachowujemy się przy kolejnych dwóch dostawcach, a na końcu wybieramy tego, który otrzymał najwięcej punktów, ponieważ najlepiej realizuje nasze oczekiwania. Na poniższym przykładzie widzimy, że najlepszym dostawcą jest Dostawca 3 i właśnie jego usługi wybieramy.

DOSTAWCA TERMINOWOŚĆ (0,4) CENA (0,3) ELASTYCZNOŚĆ (0,2) BEZPIECZEŃSTWO (0,1) SUMA
DOSTAWCA 1 5 5 6 2 4,9
DOSTAWCA 2 4 5 3 4 4,1
DOSTAWCA 3 6 4 5 5 5,1

© Logistyka | Biznes | Edukacja
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci