Menu

Logistyka | Biznes | Edukacja

"Ludzie wystarczająco szaleni by sądzić, że mogą zmienić świat, są tymi, którzy go zmieniają."

Czas pracy kierowcy- wstecz

jakub.brandt

czas pracy kierowcy, zadanie, A.31, wsteczJednym z zadań na egzaminie kwalifikacji AU.32 (A.31) może okazać się obliczenie czasu pracy kierowcy. W tym artykule wytłumaczę jednak inną zasadę, niż te, którymi dzieliłem się z Wami wcześniej. W poleceniu może być zawarta informacja, iż mamy podaną godzinę przyjazdu samochodu, a my mamy obliczyć godzinę wyjazdu.

Samochód, który ma do pokonania 800 kilometrów i porusza się ze średnią prędkością 80 km/h musi dotrzeć na miejsce 14.01.2016r o godzinie 18:00. Oblicz o której godzinie musi wyjechać kierowca, aby dotrzeć na czas. Kierowca korzysta ze standardowego czasu przerw oraz z wydłużonego czasu jazdy.

1. Obliczamy jak długo zajmie kierowcy jazda. Dzielimy 800 / 80 i wychodzi nam 10 godzin. Widzimy, że jeśli kierowca wykorzysta wydłużony czas jazdy, wówczas odpoczynek dzienny nie będzie konieczny.

2. Teraz sposób liczenia zadania jest identyczny, jak w poprzednich artykułach, z tą różnicą, że liczymy wstecz. A zatem rozpoczynamy od 18:00 i jedziemy 4,5 godziny. Jest godzina 13:30. Robimy sobie przerwę 45 minut.

3. O godzinie 12:45 ruszamy dalej i jedziemy 4,5 godziny. Jest godzina 8:15 i robimy sobie przerwę 45 minut.

4. Jest godzina 7:30 i jedziemy pozostałą godzinę, a zatem wychodzi nam, że jeśli na miejsce mamy dotrzeć o 18:00, musimy wyjechać 14.01.2016r o godzinie 6:30.

Komentarze (6)

Dodaj komentarz
  • Gość: [elogistyk] *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Proszę o wyjaśnienie w przypadku liczenia czasu wstecz , czy możliwe są dwie przerwy 45 minutowe?

  • jakub.brandt

    Oczywiście, że tak. Jedziemy 4,5 godziny i robimy przerwę 45 minut, jedziemy kolejne 4,5 godziny i robimy drugą przerwę 45 minut. Po tej przerwie jedziemy pozostałą godzinę.

  • Gość: [elogistyk] *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    czas pracy kierowcy 4,5 h jazdy 45 minut przerwy, 4,5 h lub wydłużony czas do 10 h łącznie i dobowy odpoczynek czy się mylę ?
    Proszę o dokładną analizę harmonogramu przy podwójnej obsadzie?
    np: 750 km/60km/h wyjazd o 8.00

  • jakub.brandt

    Przy podwójnej obsadzie będzie to tak:
    Jedziemy 12,5 godziny. Startujemy o 8:00 i I kierowca jedzie do 12:30. Zamienia się z II kierowcą, który jedzie do 17:00, znów zamienia się z I kierowcą, który jedzie do 20:30. W podwójnej obsadzie nie ma potrzeby robić przerw 45 minut, ponieważ kierowcy wzajemnie odpoczywają, gdy ten drugi kierowca prowadzi samochód.

    Przy załodze jednoosobowej jedziemy 4,5 godziny, 45 minut przerwy, 4,5 godziny jedziemy, 45 minut przerwy, jedziemy godzinę, odpoczynek dzienny i pozostaje nam 2,5 godziny jazdy.

  • Gość: [elogistyk] *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Cały czas zastanawiam się nad harmonogramem czasu pracy dla jednego kierowcy, zgodnie z ustawą kierowca może prowadzić pojazd 4,5 h i tu bezwzględna przerwa 45 minut; drugie 4,5 h czyli łącznie 9 h i tu bezwzględny dobowy odpoczynek. Czyli łącznie 9h kierowca prowadzi pojazd ( w tym przypadku bez wydłużenia czasu pracy ) i udaje się na 11 godzinny odpoczynek.
    skąd zatem ta druga 45 minutowa przerwa?

  • jakub.brandt

    Druga przerwa stąd, że 2 razy w tygodniu dzienny czas jazdy można wydłużyć z 9 do 10 godzin. W tym przypadku w treści zadania mamy powiedziane, że kierowca korzysta z wydłużonego czasu jazdy, a zatem jedzie 10 godzin. Jedzie 4,5 godziny, przerwa, 4,5 godziny, przerwa, 1 godzina. Jeśli w treści zadania byłoby powiedziane, że kierowca korzysta ze standardowego czasu jazdy, rzeczywiście byłoby tak- 4,5 godziny jazdy, przerwa, 4,5 godziny jazdy, odpoczynek dzienny.

© Logistyka | Biznes | Edukacja
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci