Menu

Logistyka | Biznes | Edukacja

"Ludzie wystarczająco szaleni by sądzić, że mogą zmienić świat, są tymi, którzy go zmieniają."

Klasyfikacja ABC

jakub.brandt

abc

Istotą prowadzenia klasyfikacji ABC jest znalezienie wśród oferowanych przez nas towarów lub usług elementów najbardziej wartościowych i skoncentrowanie na nich swojej uwagi, aby uzyskiwać jeszcze lepsze wyniki sprzedażowe.

Aby wybrać produkty o najwyższej wartości, które w największym stopniu nakręcają naszą sprzedaż należy wykonać tabelę zawierającą takie nagłówki, jak: nazwa towaru, cena jednostkowa, sprzedana ilość w danym okresie, wartość sprzedaży, wartość sprzedaży malejąco, skumulowana wartość sprzedaży, procentowy udział skumulowanej wartość sprzedaży, klasyfikacja ABC oraz ostateczna kwalifikacja ABC produktów.

W grupie A znajdują się towary, których kolejne skumulowane wartości nie przekraczają 80% całej wartości sprzedaży w danym okresie, w grupie B znajdują się produkty między 80,01% a 95% całej wartości sprzedaży, natomiast cała reszta towarów, to grupa C.

1. A zatem zaczynamy! Pierwsze co robimy, to wypisujemy wszystkie oferowane przez nas produkty wraz z ich ceną, sprzedaną ilością oraz wartością sprzedaży:

082. Następnym krokiem jest uporządkowanie wartości sprzedanych towarów w kolejności od najdroższej do najtańszej:

023. Teraz poszczególne otrzymane wyniki "wartości sprzedaży malejąco" dodajemy do siebie, a wyniki kolejno zapisujemy w następnej kolumnie:

033

4. Następnym krokiem jest obliczenie jaki procentowy udział całości stanowią poszczególne wyniki skumulowanej wartości sprzedaży. W tym celu dzielimy otrzymany wynik w kolumnie 7. przez całą wartość sprzedaży (81 620 zł):

04

5. Zgodnie z tym, co pisałem na początku, towary do 80% to grupa A, między 80,01, a 95% to grupa B, reszta to grupa C, dokonujemy podziału towarów:

055

6. Ostatnim krokiem jest wypisanie towarów w takiej kolejności, aby odpowiadały przyporządkowanej grupie . W tym celu patrzymy na kolumnę "Wartość malejąco" i patrzymy na kolejno otrzymywane wyniki. W wierszu 2. tej kolumny mamy wartość 11 200, a zatem w poprzedniej kolumnie "Wartość" szukamy towaru o tej wartości. W tym przypadku jest to twardy dysk i to jego nazwę zapisujemy w 2. wierszu tej kolumny. Analogicznie postępujemy z dalszymi towarami:

06Na tej podstawie wiemy, że urządzeniami, które warto udoskonalać i poświęcać im najwięcej uwagi w promocji, czy zaawansowaniu technologicznym są monitor, twardy dysk, karta graficzna, procesor, płyta główna, pamięć RAM oraz CD-ROM.

Komentarze (4)

Dodaj komentarz
  • Gość *.zeelandia.pl

    Fajna strona, ale czasami należy uściślić kilka kwestii. Przedstawiono w tym artykule:

    "Istotą prowadzenia klasyfikacji ABC jest znalezienie wśród oferowanych przez nas towarów lub usług elementów najbardziej wartościowych i skoncentrowanie na nich swojej uwagi, aby uzyskiwać jeszcze lepsze wyniki sprzedażowe."

    Jest to prawda, jeśli weźmiemy pod uwagę tylko jedno kryterium wartość, a jak wiemy klasyfikacja ABC ma zastosowanie w wielu obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa. Przede wszystkim na wstępie należałoby zaznaczyć, iż klasyfikacja ABC to metoda jednokryterialna, a kryterium może być cokolwiek bądź, np.: częstotliwość wydań, ilość wydań, wartość (przykład), marżowość netto, marżowość brutto itd.

  • jakub.brandt

    Dziękuję za tę sugestię, na pewno wkrótce pojawią się również artykuły prezentujące inne metody klasyfikacji :)

  • Gość: [TM] *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    "2. Następnym krokiem jest uporządkowanie wartości sprzedanych towarów w kolejności od najdroższej do najtańszej"
    Chyba jednak od "największej" do "najmniejszej". Odwołanie do ceny może wprowadzić w błąd sugerując sortowanie właśnie wg ceny a nie wartości sprzedaży.

  • jakub.brandt

    Kwestia nazewnictwa ;) Myślę, że sporządzona tabela w kroku 2. jasno pokazuje co należy zrobić, którą kolumnę brać pod uwagę, przez co dwa słowa nie zmienią znaczenia podpunktu :)

© Logistyka | Biznes | Edukacja
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci