Menu

Logistyka | Biznes | Edukacja

Prędkość eksploatacyjna

jakub.brandt

prędkość eksploatacyjnaWcześniejsze artykuły dotyczyły obliczania prędkości technicznej oraz komunikacyjnej. Dziś przyszedł czas na ostatni tego typu element- prędkość eksploatacyjną. Aby ją obliczyć należy skorzystać z poniższego wzoru.

Ve = L / (Tr + Tpt + Tpp + Tpk)

Ve- Prędkość eksploatacyjna

L- Długość trasy

Tr- Czas trwania ruchu pojazdu

Tpt- Czas postojów technicznych

Tpp- Czas postojów wywołanych odprawą podróżnych

Tpk- Czas postoju na stacjach (przystankach) krańcowych, wraz z przerwą międzykursową

ZAD: Oblicz prędkość eksploatacyjną autobusu miejskiego na trasie 7,2 km, którego czas trwania ruchu trwa 12 minut, czas postojów wynosi 6 minut, czas postojów to 6 minut, a czas postoju na stacji krańcowej wynosi 12 minut.

1. Podstawiamy dane do podanego wyżej wzoru i wykonujemy proste działania:

 Ve = 7,2 km / (12 + 6 + 6 + 12) = 7,2 km / 36

2. Następnie pogrubione 36 dzielimy przez 60, ponieważ dopiero wówczas otrzymamy wynik w km/h:

Ve = 7,2 / 0,6 = 12 km/h

Na podstawie powyższych obliczeń wiemy, że prędkość eksploatacyjna autobusu wynosi 12 km/h.

© 2016, Jakub Brandt- Logistyka.blox.pl

Komentarze (1)

Dodaj komentarz
  • Gość: [dr Martinez] *.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    I tacy "specjaliści" później układają w tfu ZTM-ach czy ZKM-ach czasy dla komunikacji miejskiej. Tyle tylko, że w efekcie rozkłady stają się fikcją. 12-16 km/h powinna wynosić prędkość komunikacyjna, a nie eksploatacyjna autobusu miejskiego. Chyba tylko Białystok trzyma ten poziom (20 lat temu również Radom). Prędkość 18 -22 km/h to już linie pospieszne, a 26 -30 km/h - szybki tramwaj. Komunikacyjna rzedu 34 -38 km/h osiągana jest jedynie przez metro.

© Logistyka | Biznes | Edukacja
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci