Menu

Logistyka | Biznes | Edukacja

"Ludzie wystarczająco szaleni by sądzić, że mogą zmienić świat, są tymi, którzy go zmieniają."

Prędkość eksploatacyjna

jakub.brandt

prędkość eksploatacyjnaWcześniejsze artykuły dotyczyły obliczania prędkości technicznej oraz komunikacyjnej. Dziś przyszedł czas na ostatni tego typu element- prędkość eksploatacyjną. Aby ją obliczyć należy skorzystać z poniższego wzoru.

Ve = L / (Tr + Tpt + Tpp + Tpk)

Ve- Prędkość eksploatacyjna

L- Długość trasy

Tr- Czas trwania ruchu pojazdu

Tpt- Czas postojów technicznych

Tpp- Czas postojów wywołanych odprawą podróżnych

Tpk- Czas postoju na stacjach (przystankach) krańcowych, wraz z przerwą międzykursową

ZAD: Oblicz prędkość eksploatacyjną autobusu miejskiego na trasie 7,2 km, którego czas trwania ruchu trwa 12 minut, czas postojów wynosi 6 minut, czas postojów to 6 minut, a czas postoju na stacji krańcowej wynosi 12 minut.

1. Podstawiamy dane do podanego wyżej wzoru i wykonujemy proste działania:

 Ve = 7,2 km / (12 + 6 + 6 + 12) = 7,2 km / 36

2. Następnie pogrubione 36 dzielimy przez 60, ponieważ dopiero wówczas otrzymamy wynik w km/h:

Ve = 7,2 / 0,6 = 12 km/h

Na podstawie powyższych obliczeń wiemy, że prędkość eksploatacyjna autobusu wynosi 12 km/h.

Komentarze (1)

Dodaj komentarz
  • Gość: [dr Martinez] *.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    I tacy "specjaliści" później układają w tfu ZTM-ach czy ZKM-ach czasy dla komunikacji miejskiej. Tyle tylko, że w efekcie rozkłady stają się fikcją. 12-16 km/h powinna wynosić prędkość komunikacyjna, a nie eksploatacyjna autobusu miejskiego. Chyba tylko Białystok trzyma ten poziom (20 lat temu również Radom). Prędkość 18 -22 km/h to już linie pospieszne, a 26 -30 km/h - szybki tramwaj. Komunikacyjna rzedu 34 -38 km/h osiągana jest jedynie przez metro.

© Logistyka | Biznes | Edukacja
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci