Menu

Logistyka | Biznes | Edukacja

"Ludzie wystarczająco szaleni by sądzić, że mogą zmienić świat, są tymi, którzy go zmieniają."

Jakich nauczycieli chcemy (potrzebujemy)?

jakub.brandt

nauczyciel, jakich nauczycieli chcemy?

Nauczyciel potrafi zmienić podejście ucznia do jakiegokolwiek przedmiotu. Lekcja, która w podstawówce była dla nas czarną magią, w liceum stała się jednym z najbardziej ulubionych przedmiotów- wszystko przez nauczyciela! Tak, jak w podstawówce bardzo zniechęciłem się do języka niemieckiego, tak w technikum wreszcie zacząłem ten przedmiot "ogarniać". A jaki tak naprawdę powinien być nauczyciel, by potrafił "zarazić" pasją do swojego przedmiotu?

1. Motywator- Wizja i przyszłościowe patrzenie to jedna z najefektywniejszych metod motywacyjnych. Każdy chce przecież wiedzieć w jakiej dziedzinie życia przyda się konkretna rzecz poznawana w szkole, a zatem jeśli uczeń usłyszy kiedy będzie mógł skorzystać z danego zagadnienia, będzie zdecydowanie bardziej zmobilizowany, by się tego nauczyć, ponieważ zobrazuje sobie sytuację, w której korzysta z poznawanego tematu. Niestety, dziś wygląda to tak, że są zagadnienia, które poznaliśmy, a o których już nigdy więcej nie usłyszymy!

2. Sprawiedliwy, a nie dobry- Jeśli popatrzę wstecz, zauważę, że najwięcej nauczyłem się na przedmiotach, których nauczyciele byli wobec uczniów bardzo wymagający, gdzie nie było miejsca na rozluźnienie (chociażby moje lekcje matematyki w 1. i 2. klasie technikum). Chodzi o to, że taki nauczyciel będzie zawsze wymagał maksymalnego przygotowania na lekcje i systematycznej nauki, a tylko dzięki temu mimowolnie opanujemy wymagany materiał.

3. Budujący relacje- Nauczyciel, do którego możemy zwrócić się w każdej sytuacji to wielka sprawa! Każdy potrzebuje takiej osoby w szkole, która stanie po naszej stronie, dlatego profesor posiadający umiejętności miękkie na bardzo wysokim poziomie jest w dzisiejszych czasach na wagę złota!

4. Wyrozumiały- Nie zawsze będziemy dostawać czwórki i piątki, również i dwója się zdarzy. Najważniejsze, aby nauczyciel był świadomy, że robimy wszystko, co w naszej mocy, ale zdarzyło się potknięcie, z którego należy wyciągnąć wnioski, być może zmienić metodę nauki, i dostać szansę poprawy oceny. Istotne, by profesor zrozumiał, że jego przedmiot nie jest jedynym, z którego w najbliższym czasie czeka nas sprawdzian.

5. Z "życiowym" podejściem- Z dużym szacunkiem podchodzę do nauczyciela historii, który akceptuje, że pewien materiał może nam "nie wchodzić", którego nie potrafimy się nauczyć, dlatego jeśli w momencie wystawiania ocen końcoworocznych potrafi on spojrzeć nie na oceny ze sprawdzianów, a na zaangażowanie ucznia na przestrzeni całego roku oraz na frekwencję (bo przecież trzeba sprawdzić, czy uczeń w ogóle chciał się czegoś nauczyć na lekcji), taki nauczyciel to prawdziwy fachowiec!

6. Wychodzący poza zakres swojej dziedziny- Nauczyciel ograniczający się tylko do swojej wyuczonej profesji to nuda! Na lekcji matematyki nie chcemy się uczyć wyłącznie wzorów na deltę, czy obwód koła, lecz także tego, w jaki sposób efektywnie się uczyć, czy choćby, w jaki sposób weryfikować wiarygodność informacji znajdywanych w Internecie.

Komentarze (1)

Dodaj komentarz
  • mywebsite

    Dokładnie! Gdyby wszyscy nauczyciele tacy byli to dzieci same chciałyby się uczyć

© Logistyka | Biznes | Edukacja
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci