Menu

Logistyka | Biznes | Edukacja

"Ludzie wystarczająco szaleni by sądzić, że mogą zmienić świat, są tymi, którzy go zmieniają."

Ekaterina Walter: "Myśl jak Zuck"

jakub.brandt

ZuckKontynuując cykl recenzji książek, które z jakiegoś względu zrobiły na mnie duże wrażenie prezentuję Wam lekturę obowiązkową dla wszystkich, którzy myślą o założeniu firmy oraz dla tych, którzy chcą znaczyć więcej, jako czyjś pracownik. Książka pt. "Myśl jak Zuck. Pięć sekretów biznesowych Marka Zuckerberga- genialnego założyciela Facebooka" autorstwa Ekateriny Walter to niewyobrażalny zastrzyk motywacji do zrobienia kroku (lub nawet kilku kroków) w stronę przedsiębiorczości.

Początek książki to garść ciekawostek oraz statystyk dotyczących Facebooka. Autorka przedstawia nam kilka historii ludzi, których życie uległo zmianie (lub nawet je uratowało) właśnie dzięki Facebookowi. W dalszej części rozdziału w 30 punktach możemy się dowiedzieć, w jaki sposób Facebook ewoluował od 2004 roku, gdy dostępny był wyłącznie dla studentów Uniwersytetu Harvarda, aż do roku 2012, gdy już jako globalna marka, zanotował miliard zarejestrowanych użytkowników na całym świecie.

1. PasjaPo przeczytaniu pierwszego rozdziału można dojść do wniosku, że pasja jest absolutnie najważniejszym czynnikiem, który decyduje o powodzeniu lub niepowodzeniu naszego biznesu. Mark Zuckerberg informatyką pasjonował się od najmłodszych lat. Już jako dziecko popularny Zuck uczył się kodowania na pierwszym komputerze swojego ojca. Właśnie ta pasja, która przejawiała się od najmłodszych lat, pozwoliła Markowi zasiąść za sterami jednej z największych firm informatycznych.

Pasja Marka Zuckerberga do informatyki była niebagatelna! Jako nastolatek opracował oprogramowanie pozwalające na swobodną komunikację pomiędzy mieszkańcami jego rodzinnego domu, którzy znajdowali się przy różnych komputerach. Pomyślicie, że Facebook to jednorazowe dzieło Zucka? Nic bardziej mylnego! Zaledwie po tygodniu od rozpoczęcia studiów na Harvardzie stworzył portal, na którym inni studenci tej uczelni mogli się wzajemnie poznawać i komunikować. Miesiąc później stworzył kolejną platformę, na której zarejestrowani użytkownicy mogli wybierać najładniejszą studentkę na uniwersytecie, jednak szybko został on za tę działalność zawieszony. Czy się poddał? Absolutnie nie! Nadal tworzył nietuzinkowe projekty, a mniejsze, czy większe potknięcia traktował jako nauczkę i lekcję mówiącą, że ten sposób nie działa, czas zabrać się za kolejny.

Teraz się zastanów- w jaki sposób Ty podchodzisz do porażek. Czy potykając się po prostu odpuszczasz, czy próbujesz ponownie, tym razem inaczej? To bardzo ważne, gdyż ludzie sukcesu nie traktują porażek, jako coś złego, a wręcz przeciwnie- jako lekcję... lekcję życia! Pasja Zuckerberga była ogromna! Była tak wielka, że sukces finansowy stawiał na 2. miejscu, a myślą przewodnią jego projektów była zawsze chęć służenia innym. Sam twórca Facebooka zdaje sobie sprawę, że pasja jest absolutnym fundamentem, jeśli chodzi o spełnianie marzeń, dlatego w swojej firmie wprowadził zasadę: pracownicy Facebooka mają obowiązek rozwijania swoich pasji, a nie tylko i wyłącznie koncentrowania się na powierzonych im zadaniach zawodowych.

Bardzo istotna sprawa- nie musisz być wykształcony, by osiągać wielkie sukcesy biznesowe! Wykształcenie nie ma tu nic do rzeczy. Najważniejsze, abyś nie bał się ryzyka i podejmował decyzje- po prostu. Ileż jest wykształconych magistrów, inżynierów, czy doktorów, którzy nie spełniają marzeń, bo boją się konsekwencji swoich decyzji. Ileż jest świetnych osób bez matury, ze średnim wykształceniem, którzy są podziwiani przez miliony, bo nie bali się swoich decyzji i po prostu działali, bo pasja w nich drzemiąca była ogromna!

Końcówka rozdziału to kapitalna historia dotycząca pewnego przedsiębiorcy, który w genialny sposób wypromował swoją firmę, jednocześnie pomagając tysiącom ludzi! Nie słuchał głosów krytyki, po prostu działał (i to jak!).

2. CelowośćCel jest kluczowy! Nie znając celu podróży nie możemy w sposób efektywny dobrać drogi i działań, które zaprowadzą nas do pożądanego punktu. Na początku rozdziału 2. autorka przedstawia nam świetną historię pokazującą, w jaki sposób zobrazowanie celu potrafi nas zmotywować. Na kolejnych stronach rozdziału można dowiedzieć się dlaczego sukcesem Apple nie są produkty, a idea całej firmy- idea, która nigdy się nie zmieniała. Choć ewoluował produkt i pracownicy, idea całej firmy od lat jest niezmienna. To jedna z tajemnic sukcesu- trzeba być wiernym swoim przekonaniom, które miały swój zarys już na początku działalności.

Kluczowe może się okazać pytanie "dlaczego?", dzięki któremu zauważamy sens naszych codziennych czynności. Wstając z łóżka zadaj sobie pytanie "dlaczego miałbym wstać w weekend o siódmej rano?" Być może odpowiedź tak Cię zmotywuje, że podejdziesz do reszty dnia z maksymalną koncentracją i nastawieniem na sukces. W dalszej części autorka przedstawia list napisany przez Marka Zuckerberga do swoich potencjalnych inwestorów- jest to kapitalna lekcja, jak należy prezentować swoją działalność!

Ale najciekawsze dopiero przed nami. O podejściu Marka Zuckerberga do świata i do biznesu niech świadczy fakt, że gdy czterech studentów chciało podchwycić pomysł Zucka i stworzyć własny serwis społecznościowy, Mark... dofinansował ich projekt! Można powiedzieć, że wsparł swoich konkurentów, ponieważ, jak sam mówi, "widziałem w nich cząstkę siebie".

3. LudzieO tym jak ważni są nasi pracownicy przekonuje sam Zuck, który zakładając Facebooka był osamotniony, a obecnie dysponuje czterema tysiącami osób wspierającymi jego wizję! Na kartach 3. rozdziału możemy przeczytać, iż nie należy dobierać idei do pracowników, ale przeprowadzać rekrutację w taki sposób, by pracowników idealnie dopasować do naszej idei.

Jak stać się pracownikiem Facebooka? Najbardziej rygorystyczny proces rekrutacji pracowników do Facebooka jest na stanowiska inżynierów. Kandydaci otrzymują serię zadań programistycznych do wykonania. Jeśli sobie poradzą, zostaną zaproszeni do siedziby firmy na cztery precyzyjne sprawdziany, które ostatecznie zweryfikują ich umiejętności i zaangażowanie. Czy istnieje inny sposób na dołączenie do tego serwisu społecznościowego? Jest jeszcze druga możliwość- należy założyć własną działalność i liczyć, że Mark Zuckerberg lub jego współpracownicy zwrócą na Ciebie uwagę. Od 2004 roku Zuck przejął w ten sposób już 30 firm!

Pracownicy muszą mieć świadomość, że uczestniczą w wielkim projekcie! Gdy w 1962 roku John Kennedy zawitał do siedziby NASA zwrócił uwagę na woźnego zamiatającego podłogę. Gdy do niego podszedł i po przywitaniu zapytał "czym się Pan tutaj zajmuje?" usłyszał odpowiedź: "Pomagam wysłać człowieka na Księżyc, panie prezydencie". Poczucie przynależności do grupy oraz do przedsięwzięcia to absolutna podstawa wśród naszych pracowników!

Wielcy przywódcy największych firm świata, z Facebookiem i Apple na czele, są zgodni- pracownikom na daje się poleceń, a wskazówki- tylko one potrafią wykrzesać z naszych ludzi maksymalną kreatywność i zaangażowanie. Najważniejsze, by nie bali się popełniania błędów.

W końcowych fragmentach rozdziału przekonacie się dlaczego stawianie przed sobą wyzwań jest tak istotne oraz na czym polega efekt kolibra.

4. ProduktPrzedostatni rozdział jest dogłębnym rozwinięciem wprowadzenia, gdyż z dużymi szczegółami autorka opisuje kolejne poziomy kształtowania się produktu, jakim w tym przypadku jest Facebook. Możemy zapoznać się z 3 czynnikami, które według wielu są fundamentem sukcesu w prowadzeniu swojej firmy. Wierzę, że do pasji, wizji oraz zatrudnionych pracowników można dodać jeszcze służenie innym, gdyż Mark Zuckerberg wypełnił ogromną lukę- do tej pory nie było serwisu, który byłby tak otwarty na społeczeństwo, a właśnie tego oczekiwaliśmy!

Rozdział 4. daje przesłanie, że przy wszelakich podejmowanych projektach należy działać lokalnie, ale myśleć globalnie- tak jak Zuck, który już na początku swojej kariery otrzymał kilka ofert sprzedania serwisu, jednak za każdym razem odmawiał, gdyż myślał bardzo przyszłościowo i był przekonany, że wraz z Facebookiem osiągnie duży sukces.

5. PartnerzyWspółpraca to podstawa. Nie ma człowieka, który wiedziałby wszystko o budowaniu i zarządzaniu firmą, dlatego jeśli spojrzymy na największe firmy, osoby znajdujące się w zarządzie wzajemnie się uzupełniają swoimi kompetencjami.

Jeśli macie wątpliwości, czy jedna osoba może mieć jakikolwiek wpływ na działanie tak wielkiej organizacji, jaką jest Facebook, powinniście zajrzeć do 5. rozdziału. Przedstawiona jest tutaj historia kobiety, która po dołączeniu do zespołu Marka Zuckerberga zwiększyła dochody firmy ze 150 milionów dolarów do... 4 miliardów dolarów! Niech będzie to dla Was motywacją, że jeden człowiek z odrobiną kreatywnego myślenia zdolny jest do wielkich rzeczy!

W końcówce ostatniego rozdziału książki ukazano zakulisowe budowanie potęgi Walta Disneya oraz 7 zasad owocnej współpracy z kontrahentami.

W całej książce można napotkać na kilkadziesiąt cytatów ludzi sukcesu, którymi kierowali się tworząc swoje ogromne projekty. Lektura niesamowicie motywuje do działania i pokazuje, że nie trzeba być wybitnie uzdolnionym, czy wykształconym, by budować największe firmy świata- trzeba wierzyć i podejmować działania, które przybliżą nas do celu!

Recenzując tę książkę nie mogę zapomnieć o podziękowaniu Wam za zbudowanie tak licznej społeczności! Jestem wyznawcą zasady jeśli nie celebrujesz małych sukcesów, nie będzie Ci dane cieszyć się z wielkich osiągnięć dlatego bardzo Wam dziękuję za pozostawienie po sobie śladu, zarówno jeśli chodzi o FanPage, jak i Grupę na Facebooku. Wasza liczba daje mi wiarę, że to co robię jest dobre!

© Logistyka | Biznes | Edukacja
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci