Menu

Logistyka | Biznes | Edukacja

"Ludzie wystarczająco szaleni by sądzić, że mogą zmienić świat, są tymi, którzy go zmieniają."

Sekundniki, czy czujniki ruchu?

jakub.brandt

sekundniki, czujniki ruchu, Logistyka.blox.pl

Z definicji zarówno sekundniki, jak i czujniki ruchu montowane przy sygnalizacji świetlnej mają za zadanie upłynnić ruch na skrzyżowaniach. O ile system wykrywania pojazdu i, w miarę możliwości, szybka zmiana sygnału z czerwonego na zielony jest pewnego rodzaju standardem wykorzystywanym nawet w małych miejscowościach, o tyle, jeśli chodzi o sekundniki, są one niestety jeszcze rzadkością nawet w dużych miastach. Artykuł, który pojawił się na blogu kilka dni temu cieszył się dużą popularnością dlatego chciałbym nawiązać do niego ponownie, tym razem porównując te dwa systemy na naszych drogach.

1. Timery są droższe- Koszt montażu i trzyletniego serwisowania jednego sekundnika wynosi ok. 2,5 tys. złotych. Cena montażu czujnika wykrywającego zbliżający się do skrzyżowania pojazd jest nieco niższy i być może to jest główną przyczyną zwiększonej popularności czujników nad sekundnikami.

2. Montaż sekundników oznacza demontaż czujników- Sekundniki nie mają możliwości współpracowania z czujnikami ruchu, a zatem jeśli w mieście od kilku lat działa czujnik wykrywający ruch samochodu, który przy braku ruchu na innym pasie, powoduje zmianę sygnału czerwonego na zielony, a miasto chciałoby zastąpić ten system nieco nowocześniejszymi sekundnikami, zmuszone będzie do demontażu uprzednio działających czujników, co często jest argumentem decydującym o pozostaniu przy dotychczasowych czujnikach ruchu.

3. Z sekundników też trzeba umieć korzystać- Nie ma wątpliwości, że nie dla każdego kierowcy zastosowanie sekundników to oczywista oczywistość. Zdarzą się osoby, które przez pewien czas nie będą potrafiły wykorzystać ogromnych zalet timerów, dlatego to również jest rola wszelkiego rodzaju mediów, by nagłośnić ich zastosowanie i nauczyć kierowców korzystania z tego udogodnienia. Sekundniki pozwalają w płynny sposób ruszyć z miejsca niemal natychmiast po zapaleniu się sygnału zielonego, ale również pomagają w dostosowaniu optymalnej prędkości podczas zbliżania się do skrzyżowania, gdyż już z daleka widać, ile czasu pozostało do zapalenia się sygnału czerwonego.

4. Optymalne rozwiązanie to podział pół na pół- Wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem dla miast chcących iść z duchem czasu i upłynnić ruch na swoim terytorium jest montaż sekundników na dużych skrzyżowaniach, gdzie w godzinach szczytu przejeżdżają tysiące samochodów, a tym samym każde udogodnienie jest na wagę złota, natomiast na małych skrzyżowaniach, czy na małych przejściach dla pieszych, wystarczyłyby sygnalizatory z czujnikami ruchu, tak by w momencie gdy przed przejściem nie oczekuje pieszy, kierowcom już z odległości kilkunastu metrów zapalił się sygnał zielony pozwalający na przejazd przez pasy, czy mało ruchliwe skrzyżowanie.

Jak więc widzicie zarówno sekundniki, jak i czujniki ruchu mogą ze sobą współpracować w dużych miastach. Wystarczy trochę chęci, obserwacji, być może opinii kierowców oraz pieszych i nawet miasteczko liczące kilka tysięcy mieszkańców może się stać miejscowością, jak przystało na XXI wiek.

Komentarze (4)

Dodaj komentarz
  • Gość: [Społ.EkoRzecznik] *.dynamic.chello.pl

    Nieprawda, że nie ma możliwości współpracy liczników w czujnikami ruchu. Po prostu sygnał z czujników musi być inaczej wykorzystany w algorytmie, tzn zamiast nagłego zmieniania czasów tych faz, które trwają modyfikacja czasu tych faz, które dopiero nadejdą. Nie byłoby więc nagłej zmiany "bo właśnie nadjechał jakiś pojazd" lecz statystyczna analiza natężeń w ostatnim czasokresie i na tej podstawie dostosowywanie proporcji czasów.

  • Gość: [taniarachunkowosc.pl] *.internetdsl.tpnet.pl

    Również się nie zgodzę, że są rzadkością. Np. w Szczecinie są na prawie każdym skrzyżowaniu. W Warszawie też są coraz popularniejsze.

  • Gość: [eRachuba] *.internetdsl.tpnet.pl

    W niektórych większych miastach faktycznie można je spotkać, jednak nie we wszystkich. Niekoniecznie jednak spełniają swoją rolę - owszem, widać doskonale ile pozostało kierowcom czasu, jednak niektórzy i tak nie zwracają na ten czas uwagi.

  • Gość: [Ryszard Kownacki] *.dynamic.chello.pl

    nie spełniają swej roli bo po primo są za małe ( powinny być czytelne z kilkuset metrów bo wtedy należy podejmować decyzje o szybkości ) ...no i paliwo jest wciąż za tanie więc motywacja za słaba

© Logistyka | Biznes | Edukacja
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci