Menu

Logistyka | Biznes | Edukacja

"Ludzie wystarczająco szaleni by sądzić, że mogą zmienić świat, są tymi, którzy go zmieniają."

Czego nie nauczą Cię w szkole?

jakub.brandt

szkoła, edukacja, czego nie nauczysz się w szkole, logistyka.blox.pl

Ukończenie szkoły średniej dla większości osób jest zakończeniem swojej przygody z edukacją i rozpoczęciem dorosłego życia... dorosłego życia, do którego nikt nas nie przygotował!

Mniej więcej miesiąc temu ukończyłem technikum logistyczne i niemal od razu ruszyłem w świat z głową pełną planów na ciekawe projekty do zrealizowania. Problem pojawił się już na samym początku, gdyż zauważyłem, jak niewiele uczymy się przez 14 lat spędzonych w szkole na różnych szczeblach.

O tym, czego nie nauczysz się w szkole pisałem już wcześniej, jednak dziś, z perspektywy dorosłego życia, w którym trzeba zarabiać, czy komunikować i prezentować się na odpowiednim poziomie, jestem w stanie zauważyć jeszcze więcej elementów, których szkoła zapomniała nas nauczyć. W rozmowie z kilkoma znawcami wspólnie stwierdziliśmy, że jeśli poniższe elementy nie znajdą się w programach nauczania, tak naprawdę naszą edukację moglibyśmy zakończyć na poziomie nauki pisania, czytania, czy podstaw liczenia, a zatem na 1-2 klasie szkoły podstawowej, gdyż w dalszej części edukacji uczymy się rzeczy w ogóle lub bardzo mało przydatnych.

1. Odpowiednia prezentacja- Faktem jest, że bardzo niewielu Polaków potrafi prezentować swoje wizje. Zakładając firmę, czy podejmując się jakiegoś dużego projektu nie potrafi mówić o tym w taki sposób, by zaciekawić i zachęcić odbiorców do skorzystania z jego usług. W takich sytuacjach nieumiejętność odpowiedniego prezentowania i opowiadania o przedsięwzięciu może zaważyć na naszym sukcesie, a jest na to przecież prosty sposób!

Wystarczy, aby nauczyciel, najlepiej od języka polskiego, znalazł w sieci kilkanaście stron internetowych godnych uwagi i każdemu uczniowi przydzielił jedną z nich, aby na następne zajęcia przygotował krótką wypowiedź prezentującą konkretną stronę. Zadaniem ucznia będzie opowiedzenie o serwisie w taki sposób, aby zaciekawić swoich kolegów, aby w samych superlatywach o niej opowiedzieć, wyszukać jakiejś ciekawostki na temat twórców itp. To ma być taka prezentacja, by uczniowie po powrocie do domu chcieli zajrzeć na "Twoją" stronę! Jeśli nauczysz się dobrze prezentować czyjeś projekty, z własnymi pójdzie Ci jeszcze lepiej. Takie ćwiczenie może się przydać także podczas rozmowy o pracę, gdzie musimy zaprezentować samych siebie od strony pracownika godnego zaufania.

2. Nawiązywanie trwałych relacji- Kilka lat temu głośno było o wielkiej ilości rozwodów w kraju. Według mnie dużą rolę właśnie w takich momentach może odegrać szkoła, która powinna uczyć empatii, w jaki sposób rozwiązywać konflikty, czy jak sobie radzić z trudnymi emocjami, aby związki potrafiły trwać długimi latami.

3. Rozwijanie pasji i indywidualne podejście do ucznia- Patrząc na obecną formę szkolnictwa można dojść do wniosku, że znajomość wzoru na obwód koła, czy znajomość stolicy Wagadugu jest ważniejsza od umiejętności zarabiania pieniędzy, a przecież nie o to chodzi! Warto, aby nauczyciele przyjrzeli się uczniom, zwrócili uwagę na ich pasje, zainteresowania, wiedzę i umiejętności. Jeśli będziemy oceniać kilkunastolatka pod względem umiejętności zastosowania wzoru skróconego mnożenia, nie zauważając, że jest on kapitalnym programistą, który, przy odrobinie uwagi, będzie mógł stać się genialnym informatykiem, może się zdarzyć, że zapomni on o marzeniu założenia swojego biura informatycznego, gdyż będzie musiał poświęcać więcej czasu na naukę matematyki, czy innych przedmiotów kompletnie mu do szczęścia niepotrzebnych.

A gdyby tak nauczyciele zwrócili uwagę na jego ponadprzeciętne umiejętności informatyczne, mogliby nieco łagodniej oceniać go z przedmiotów, z którymi dotychczas miał problemy, przez co mógłby zajmować się swoją pasją, bez martwienia się nauką niepotrzebnych dla siebie rzeczy. Spojrzenie na predyspozycje i umiejętności ucznia jest o tyle istotne, że szkoła, zamiast wsadzać go w ramy kształcenia kilku milionów innych nastolatków, może mu pomóc rozwinąć swoją pasję, a przede wszystkim stać się wyjątkową osobą na rynku pracy!

4. Czynności, które każdy z nas będzie musiał robić- Zmierzamy do czasów, w których wszelkie czynności będą wykonywać za nas roboty, jednak zanim to nastąpi minie kolejne kilkadziesiąt lat, a zatem po co korzystać z outsourcingu, i zlecać pewne zadania innym osobom, skoro część czynności możemy nauczyć się wykonywać sami. Takie zadania, jak wbijanie gwoździa, wiercenie otworu w ścianie, wypełnienie PIT-u, czy wypełnienie dokumentu CEIDG-1, odpowiednie pisanie e-maila oraz listu prędzej czy później będziemy musieli wykonać samodzielnie, więc warto się tego nauczyć... a gdzie indziej, jak nie w szkole? Doszliśmy do momentu, w którym jednej z najważniejszych umiejętności- negocjacji- uczymy się na błędach, bo szkoła nie zadbała o odpowiednie przygotowanie uczniów do sytuacji, gdy będziemy się np. starać o podwyżkę w pracy.

Nadszedł czas, byśmy zrozumieli, że sukcesem nie jest to, iż nastolatek dostał piątkę ze znajomości słówek z angielskiego, których za 2 tygodnie nie będzie pamiętał. Sukcesem jest moment, w którym uczeń będzie wdzięczny szkole za wiedzę, którą mógł wykorzystać w dorosłym życiu, a jeśli zmienimy model edukacji na zbliżony do tego prezentowanego w artykule, takich momentów w życiu naszych pociech, w przeciwieństwie do dzisiejszego systemu, gdzie uczymy się wyłącznie dla ocen, a nie dla łatwiejszego życia, będzie co nie miara!

Komentarze (4)

Dodaj komentarz
  • Gość: [Jakub] *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Świetne! Punkt 1. niedawno wykorzystaliśmy w naszej klasie :)

  • Gość: [Pisarz] *.webino.pl

    Każdy punkt jest ważny i kuleje w naszym społeczeństwie. Niestety jeszcze długo się to nie zmieni. Mimo wszystko jako rodzić warto pomyśleć o tym żeby nauczyć tego wszystkiego naszego dziecka w domu.

  • Gość: [Piotr] *.ipvnow.com

    Niestety nie zapowiada się aby cokolwiek w tej kwestii miało się zmienić. Rozwijanie swoich pasji jest bardzo ważne, czasem zdarza się jednak, że ktoś na przykład zafascynowany fizyką po zderzeniu z okropnym nauczycielem tego przedmiotu zaczyna nienawidzić sam przedmiot i samą fizykę. Pasja dziecka umiera przez nauczyciela.

  • ddr39

    W punkt! Ja do temu prezentacji dodał, że Polacy w ogóle nie lubią za bardzo "chwalić się swoimi zdolnościami konwersacyjnymi". To samo jest w nauce języków obcych. Znam osoby, które dużo umieją, a boją się powiedzieć choćby słowa. Wstyd? Brak pewności siebie?

© Logistyka | Biznes | Edukacja
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci