Menu

Logistyka | Biznes | Edukacja | Blog

"Nie musisz być wielki, aby zacząć, ale musisz zacząć, aby stać się wielkim."

Jak przeprowadzać wywiady na bloga?

jakub.brandt

wywiad1Dobrze przeprowadzony wywiad potrafi spopularyzować bloga, a jednocześnie dzięki rozmowie można zaczerpnąć przydatnej wiedzy od osób posiadających duże doświadczenie w konkretnej dziedzinie. W jaki więc sposób przeprowadzać wywiady?

1. Najlepsza jest rozmowa twarzą w twarz- Z przeprowadzonych badań statystycznych wynika, iż w wywiadach za pomocą e-maili, czy Skype'a jesteśmy nieco bardziej skłonni naginać prawdę, a zatem jeśli wywiad przeprowadzany jest przy okazji bezpośredniego spotkania, możemy domniemywać, iż nasz rozmówca jest z nami po prostu szczery.

2. Powiedz coś o sobie- Jeśli oczekujesz, że Twój rozmówca zdradzi Ci sekrety ze swojego życia prywatnego, czy zawodowego, najpierw to Ty musisz się przedstawić, by wzbudzić zaufanie Twojego gościa. Osoba, z którą się spotkałeś powinna wiedzieć chociażby jakie jest Twoje wykształcenie oraz czym się zajmujesz. Załóżmy, że spotkałeś się z prawnikiem, a Twój zawód to informatyk. Jeśli Twój gość nie będzie wiedział, że nie posiadasz wiedzy prawniczej, może używać sformułowań, z którymi nigdy wcześniej nie miałeś styczności, a zatem osoba, z którą rozmawiasz musi wiedzieć, jaka jest Twoja wiedza w konkretnej branży. Jeśli w ogóle nie masz z nią styczności, Twój rozmówca będzie mówił językiem prostym i powszechnie zrozumiałym.

3. Przygotuj się do rozmowy- Poznaj swojego rozmówcę. Jeśli jest to osoba popularna, zapoznaj się z jej wcześniejszymi wywiadami, poczytaj o niej trochę. Poszukaj ciekawostek i anegdot z jej życia, a do niektórych z nich odnieś się w swoim wywiadzie. Pamiętaj, że to nie musi być rozmowa typu pytanie, odpowiedź, pytanie, odpowiedź... Ty również wplataj swoje spostrzeżenia, uwagi i komentarze, bo dopiero wówczas rozmowa będzie interesująca.

4. Poinformuj rozmówcę o celu wywiadu- Każdy rozmówca chce wiedzieć, jeszcze przed wywiadem, czego ma dotyczyć rozmowa. I choć w trakcie rozmowy zapewne wyjdą jakieś inne zagadnienia, niekonieczne związane z tematyką spotkania, to nasz gość powinien wiedzieć, mniej więcej, w jakiej dziedzinie chcemy zdobyć informacje. Jeszcze lepiej sprawdza się wysłanie pytań przed rozmową. Nasz gość ma wówczas czas na zapoznanie się z tematami, jakie w głównym stopniu Cię interesują, być może wyszuka dla Ciebie jakichś ciekawostek, o których, gdyby pytanie padło spontanicznie w czasie rozmowy, nawet by nie pomyślał.

5. Nagrywaj lub notuj- Nie możesz wychodzić z założenia, że z godzinnej rozmowy, podczas której wyłącznie słuchasz, zapamiętasz wszystkie szczegóły. Najlepiej sprawdza się nagrywanie na dyktafon całej rozmowy lub notowanie najważniejszych wątków, statystyk itp. Twój gość powinien mieć świadomość, że każde jego słowo może zostać zarejestrowane, przez co jego koncentracja będzie na wysokim poziomie.

6. Kontroluj rozmówcę- Jeśli masz przypuszczenia, że osoba udzielająca wywiadu jest z Tobą nieszczera, zadaj jej jedno lub dwa pytania, na które znasz odpowiedź. Jeśli minie się z prawdą, wówczas masz pewność, że Twój rozmówca po prostu kłamie, a zatem nadszedł czas, by zakończyć wywiad, a jego zapis wrzucić do kosza. Nie ma przecież powodu, byś tracił czas dla takiej osoby.

7. Wybierz miejsce rozmowy- Dobrze sprawdzają się rozmowy na neutralnym terenie, ale jeszcze lepiej w naturalnym środowisku Twojego rozmówcy (na przykład w siedzibie jego firmy). Masz wówczas okazję, by zobaczyć czym tak naprawdę się zajmuje, jak odnosi się do pracowników oraz możesz wysłuchać (a jednocześnie zobaczyć) jakichś ciekawostek dotyczących konkretnego działu przedsiębiorstwa. Możesz wtedy dokładnie się dowiedzieć i zobaczyć, w jaki sposób funkcjonuje duża firma oraz masz okazję zapytać o rzeczy, o istnieniu których nawet nie wiedziałeś.

8. Dobierz odpowiedni strój- Inaczej ubierzesz się dla właściciela firmy transportowej, inaczej dla premiera, a inaczej dla nastolatka będącego DJ'em jakiegoś klubu. Dostosuj swój ubiór do gościa oraz do miejsca, w jakim się spotykacie.

Najlepsze wywiady to te, które wyczerpują temat, a nie rozmówcę.

© Logistyka | Biznes | Edukacja | Blog
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci