Menu

Logistyka | Biznes | Edukacja | Blog

"Nie musisz być wielki, aby zacząć, ale musisz zacząć, aby stać się wielkim."

Zabawa logistyczna: cykl produkcyjny

jakub.brandt

Zabawa logistyczna, Logistyka.blox.pl, Palety, paleta

Już niebawem rozpocznie się sezon na drzwi otwarte szkół średnich oraz wyższych. Warto w jakiś niecodzienny sposób zachęcić swoich gości do przyjścia właśnie do Waszej placówki, a zatem przedstawiam Wam małą zabawę logistyczną, dzięki której w ciekawy sposób zaprezentujecie czym jest logistyka oraz jak wygląda proces produkcyjny.

1. Pierwsze co robimy, to uczniów zainteresowanych kierunkiem logistycznym w Waszej szkole dzielimy na kilka grup. W każdej grupie musi się znajdować 6 osób.  Osoby z jednej grupy siadają w ławkach jedna obok drugiej. Tak to powinno wyglądać:

zabawaaa1

2. Na stanowisku numer 1 znajdować się muszą 3 rodzaje karteczek (najlepiej, aby każda grupa miała ich po kilkadziesiąt z każdego rodzaju). Postrzępiony jeden z dłuższych boków karteczki numer 3 jest kluczowy! Na znak organizatorów osoby na stanowisku 1. rozpoczynają wydawanie "towaru" osobie na stanowisku 2.:

karteczki

3. Osoba na stanowisku numer 2 na największej kartce pisze "A", na mniejszej "B", a na postrzępionej "C":

karteczki1

4. Po przekazaniu karteczek na kolejne stanowisko, osoba numer 3 każdą z liter otacza kółkiem:

karteczki2

5. Kolejna osoba wszystko otacza kwadratem:

karteczki3

6. Przedostatnia z osób otacza to wszystko trójkątem:

karteczki4

7. Ostatnia z osób wszystko skleja ze sobą w jedną całość. Tak powinien wyglądać "produkt gotowy". Zwróćcie uwagę, że postrzępienie karteczki "C" zostało całkowicie schowane za karteczkami "A" oraz "B". Tylko tak wykonany produkt może być zaakceptowany.

karteczkiii

8. Na samym końcu każdej z grup znajduje się osoba nadzorująca cały cykl produkcyjny (są to już organizatorzy zabawy, a nie jej uczestnicy). Ich zadaniem jest odbieranie wyrobów gotowych oraz weryfikowanie poprawności ich wykonania. Wygrywa ekipa, która w czasie 10 minut wykona jak największą liczbę POPRAWNIE zbudowanego produktu, przy jak najmniejszej ilości błędów. Na tym etapie trzeba zwracać uwagę na wszystko- czy litery są wyraźne, czy kółka kształtem rzeczywiście przypominają kółka, czy kwadrat to kwadrat, a nie prostokąt oraz oczywiście, czy strzępy kartki "C" zostały całkowicie zakryte.

9. Na początku wspomniałem, że strzępy karteczki "C" są kluczowe. Chodzi o to, że jeżeli na samym początku osoba na 2. stanowisku napisze literę C w ten sposób:

cWówczas produkt gotowy będzie musiał wyglądać tak, a przecież nie o to chodziło, bo strzępy powinny być zakryte:

karteczkiii1

Oczywiście drużyna może wówczas kombinować z umieszczeniem karteczki "C" po lewej stronie, aby strzępy zostały zakryte, jednak oczywiście nie o to tutaj chodzi, ponieważ musi się ona znajdować po skrajnej prawej stronie całego zestawu. Bezcenne są sytuacje, gdzie przychodzi do sklejenia pierwszego zestawu i się okazuje, że nie da się tego poprawnie zrobić, bo "C" było za każdym razem odwrotnie zapisywane. Co więcej- w drodze jest już kilka kolejnych zestawów niepoprawnie stworzonych.

Wariant zabawy numer 1:

W pierwszej rudzie uczestnicy mają dokładnie 10 minut na produkcję. Karteczki są przekazywane ze stanowiska do stanowiska jedna za drugą. Drużyna, która w tym czasie wykona najwięcej zestawów (a jednocześnie będzie miała najmniej odrzuconych z powodu jakichś wad) wygrywa rundę. Należy tak zarządzać produkcją, aby po upływie czasu w cyklu produkcyjnym nie został żaden "produkt", ponieważ będzie on liczony także jako błąd.

Wariant zabawy numer 2:

W rudzie drugiej karteczki przekazywane są od stanowiska do stanowiska w partiach 5 sztuk. A zatem ze stołu 1. do stołu 2. przekazywanych jest 5 kartek dużych, 5 mniejszych i 5 postrzępionych. Dopiero w momencie gdy osoba numer 2 na wszystkich kartkach napisze A, B i C, może przekazać cały zestaw kolejnej osobie i tak dalej... Bardzo ważnym aspektem tej rundy jest fakt, że jeśli w danym zestawie znajdował się tylko jeden źle stworzony produkt, do wyrzucenia zostaje przeznaczona cała partia, a więc wszystkie 5 sztuk wyrobu! W tej rudzie kluczowa jest komunikacja! Należy kontrolować czas pozostały do końca procesu produkcyjnego, ponieważ jeżeli w procesie produkcyjnym zostanie jakaś seria produkcyjna (lub w najgorszym przypadku nawet kilka serii), wszystkie niedokończone produkty będą liczone jako błędy.

Właśnie w takim projekcie uczestniczyliśmy podczas zeszłorocznych warsztatów na Politechnice Poznańskiej i zabawa była naprawdę kapitalna, a jeśli jeszcze doda się do tego element rywalizacji (najlepsza drużyna dostaje jakąś nagrodę) emocje rosną i naprawdę nie można się nudzić, nawet oglądając to wszystko z boku.

Komentarze (1)

Dodaj komentarz
  • Gość: [Maciej] *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Fajny sposób na przekonanie młodzieży do logistyki :) Pracy w tym zawodzie zawsze dużo tak jak i w spedycji , więc może to ich przekona do tego kierunku, pozdrawiam!

© Logistyka | Biznes | Edukacja | Blog
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci